Jean-Léon Gerome - Bathseba (1890)
.
Koning David is verliefd – smoorverliefd op zijn buurvrouw Bathseba. Vanaf het dak van zijn paleis bespiedt hij haar bij het baden. Het smaakt naar meer – hij laat haar bij zich komen, maakt haar zwanger, maar er is één probleem: ze is getrouwd, behoort een ander toe.
David verzint een list. Hij stuurt Uria, de man van Bathseba naar het oorlogsfront. De opzet slaagt – Uria sneuvelt in de strijd. Daarmee is de weg vrij. David neemt Bathseba tot zijn vrouw. Hun eerste kind sterft bij geboorte, maar het tweede kind blijft gespaard en volgt hem later op. Het is de wijze koning Salomo.
David komt er in dit Bijbelse verhaal genadig van af. Waarom straft God hem niet strenger voor zijn boosaardige plan? Omdat hij oprecht berouw toonde? Of omdat de schoonheid van Bathseba zo betoverend was, dat hij wel voor de verleiding moest bezwijken?
En hoe zit het met Bathseba? Gaat zij wel vrijuit? Wist ze misschien dat David heimelijk toekeek, of sterker nog, hoopte ze hier stilletjes op, genoot ze ervan? Zegt u het maar.
Hans Memling (1492)
.
Jan Massys (1562)
.
Giovanni Battista Nandini (1570)
.
.
.
Cornelis van Haarlem (1617)
.
.
.
Peter Paul Rubens (1634)
.
Rembrandt van Rijn (1654)
.
Willem Drost (1654)
.
Nicolaas Verkolje (1716)
.
Francesco Hayez (1834)
.
Jean Léon Gerome (1890)
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten